Je herkent vast het volgende wel?
Situatie 1: Ik zou eigenlijk wel die opleiding willen gaan doen, maar……
Situatie 2: Het liefst zou ik nu even gaan zwemmen, maar…………
Situatie 3: Ik zou eigenlijk even mijn vriend(in) willen bellen, maar…………
En vul maar in wat voor jou van toepassing is.

Door de ‘maar’, stel je het uit, bedenk je allerlei redenen om het niet te doen en laat je je hoofd het overnemen.

Terwijl vaak de eerste impuls of ingeving heel kloppend is. Het geeft aan wat je wens of je behoefte is, zonder censuur of reden.

Maar door de ‘maar’, ga je hieraan voorbij met alle gevolgen van dien: onvrede, irritatie, onrust etc.
Op het moment dat je zo’n gedachte, zo’n ingeving, zo’n impuls hebt/voelt, kun je de 5 seconden regel gaan inzetten.

Wat houdt dit in?
Heel simpel, je verbindt meteen een actie aan deze gedachte, impuls, ingeving.
Dus ingeval van situatie 1 ga je bijvoorbeeld binnen de 5 seconden, de opleiding opzoeken op internet of je gewoon meteen inschrijven ­čśë
Situatie 2: je pakt je zwemspullen, nodigt een vriend(in) uit om met je mee te gaan.
Situatie 3: je belt je vriend(in) of stuurt een berichtje met de vraag wanneer jullie kunnen bellen.

Door meteen een actie aan de gedachte/impuls of ingeving te koppelen, krijgt je hoofd en je gedachten niet de overhand en zet je het meteen om in een productieve energie, wat een positieve boost geeft.

Probeer het ook eens uit, ik ben benieuwd naar jouw ervaring!

Wat is het wat ik niet wil voelen?

En dan wanneer ik stil sta, stop met wat ik aan het doen ben, de boel de boel laat en in het hier en nu kom met mijn aandacht, voel ik wat ik vreesde te voelen. De pijn, het verdriet, de angst en teleurstelling of de onrust en frustratie. En juist door er dan even mee te zijn, bij te blijven, contact mee te maken en vooral te blijven doorademen, ontstaat er ruimte, rust, zachtheid.

Want……. in feite duurt een gevoel/emotie maar een aantal seconden.
Het is onze verslaving daaraan die het zoveel langer, intenser en pijnlijker maakt.
En door maar door te rennen houden wij juist deze verslaving in stand.

Dus is heel simpel……………
Sta stil, stop ter plekke met wat je doet, laat de boel de boel, kom in het hier en nu met je aandacht en ADEM DOOR.